autobusy przegubowe

Aspekty ekologiczne projektu CNG w Przedsiębiorstwie Komunikacji Miejskiej w Gdyni.

Dotychczasowa eksploatacja ekologicznych autobusów przegubowych marki MAN LION'S CITY G CNG potwierdziła słuszność przyjętego kierunku.

Głównymi aspektami ekologicznego projektu CNG są pojazdy, które cechuje przede wszystkim niezawodność. Atrybutem pojazdów jest również oszczędność kosztów paliwa (  przeliczając na 100 km.), w porównaniu z autobusami zasilanymi olejem napędowym sięgają 35,6 % .

W 2010 roku Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gdyni podpisało umowę pożyczki z Wojewódzkich Funduszem Ochrony Środowiska, które pomogło w dofinansowaniu zakupu pojazdów ekologicznych dla komunikacji miejskiej.

Obserwując pozytywne opinie wśród pasażerów, PKM Gdynia Sp. z o.o. zamierza w sposób ciągły kontynuować i rozwijać projekt CNG w komunikacji miejskiej. 

W 2012 roku ponownie podpisaliśmy umowę pożyczki z WFOŚ, która pomogła w zakupie 2 nowych MAN-ów zasilanych CNG. Dzięki temu wycofane zostały z eksploatacji najstarsze pojazdy w taborze PKM-u średniopodłogowe Mercedesy O 405 G.

Zakup ten pozwolił na uzyskanie 100% niskiej podłogi w taborze naszego przedsiębiorstwa.

Nie można też pominąć aspektów  ekologicznych wprowadzania pojazdów zasilanych alternatywnymi źródłami - jak CNG. Porównując te pojazdy z autobusami zasilanymi olejem napędowym uzyskujemy znaczne obniżki emisji substancji toksycznych:

1.       zmniejszenie o 50 - 80% emisji NOx;

2.       zmniejszenie o 20% emisji CO2,

3.       zmniejszenie o 60 - 80% emisji CO,

4.       zmniejszenie o 99% emisji PM10,

5.       zmniejszenie o ok. 70% emisji aldehydów,

6.       zmniejszenie o ok. 90% węglowodorów aromatycznych.

Eksploatacja 2 autobusów zasilanych CNG, przejeżdżających ogółem 200.000 km rocznie spowoduje zmniejszenie emisji  substancji szkodliwych do atmosfery o 32,8 ton/rok.

Autobusy zasilane CNG wytwarzają mniej hałasu w stosunku do tradycyjnych autobusów ( o 7 dB).

Autobusy zasilane CNG osiągają wysoką gotowość techniczną,  co pozwala na eksploatację we wszystkie dni tygodnia realizując tym samym przebiegi miesięczne rzędu ok. 10.000 km.

Autobusy zakupione w ostatnich latach mogą też być tankowane BIOGAZEM co jeszcze bardziej podwyższa ich walory ekologiczne.

W dalszym ciągu staramy się rozwijać i rozpowszechniać zastosowanie CNG do autobusów komunikacji miejskiej.