Testy autobusów na LNG

Informujemy, że w dniach  od 24 do 30 kwietnia b.r testować będziemy  dwa autobusy marki Solcity SM 12 LNG zasilane skroplonym gazem ziemnym -LNG ( Liguefied Natural Gaz). W prototypie autobusu Solbus Solcity 12 LNG zastosowano produkowany w USA silnik Cummins ISLGeEV 320 o pojemności 8,9 dm3 i mocy maksymalnej 234,8 kW (320 KM) przy 2000 obr/min. Amerykańska firma Cart Ferox dostarcza do nich kriogeniczne zbiorniki na skroplony metan.

Celem testów jest  poznanie nowej technologii magazynowania i  tankowania  skroplonego gazu ziemnego, odmiennej od  stosowanej obecnie technologii  sprężania gazu ziemnego (CNG).

 

Active Image

 

LNG to paliwo w postaci ciekłej o temperaturze poniżej -162  stopni Celsjusza. Podczas skraplania objętość gazu redukuje się 630 razy, dzięki czemu „gęstość energii” skroplonego gazu ziemnego wzrasta.

 

Jedna czwarta gazu ziemnego, którym handluje się na skalę światową jest transportowana właśnie w tym stanie. Gaz ziemny (LNG) z uwagi na niską temperaturę wymaga zbiornika kriogenicznego.

 

Do podstawowych zalet wykorzystania LNG należą:

- elastyczność dostaw,

- ekonomia – koszty transportu i magazynowania LNG są niższe niż gazu ziemnego

- ekologia – skroplony gaz ziemny jest dodatkowo oczyszczany – jego skład to 95% metanu.

- bezpieczeństwo- w przypadku kontaktu z powietrzem LNG odparowuje i rozrzedza się w powietrzu. Jest więc znacznie mniej szkodliwym i  niebezpiecznym paliwem niż  np. ropa naftowa, benzyna,  czy LPG.

 

 Autobusy tankowane są codziennie  ze specjalnej cysterny, którą  dostarczyła  firma GAZPROM Germania.

Testowane Solbusy można  spotkać w dni powszednie na liniach S i 192, w sobotę na liniach 181 i 192, a w niedzielę na liniach S i 181.

 

Active Image Active Image
 
 Active Image