Testy nowych wyświetlaczy

Dzięki uprzejmości firmy PIXEL Sp. z o.o. z Bydgoszczy od 16.05.2017 r. PKM Gdynia testuje nowe wyświetlacze różniące się od dotychczas stosowanych. Najważniejsza różnica to kolor, nie tak jak zawsze o barwie bursztynowej tym razem świecące w kolorze białym. Następna różnica to rozmiary tablic.

 

Dodatkowo została też zamontowana tablica na diodach RGB pozwalająca na prezentacje numeru linii w różnych kolorach. Tablice zostały zainstalowane w autobusie MAN A 21 LION’S CITY CNG  o numerze 2091.

autobusy przegubowe

Aspekty ekologiczne projektu CNG w Przedsiębiorstwie Komunikacji Miejskiej w Gdyni.

Dotychczasowa eksploatacja ekologicznych autobusów przegubowych marki MAN LION'S CITY G CNG potwierdziła słuszność przyjętego kierunku.

Głównymi aspektami ekologicznego projektu CNG są pojazdy, które cechuje przede wszystkim niezawodność. Atrybutem pojazdów jest również oszczędność kosztów paliwa (  przeliczając na 100 km.), w porównaniu z autobusami zasilanymi olejem napędowym sięgają 35,6 % .

W 2010 roku Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gdyni podpisało umowę pożyczki z Wojewódzkich Funduszem Ochrony Środowiska, które pomogło w dofinansowaniu zakupu pojazdów ekologicznych dla komunikacji miejskiej.

Obserwując pozytywne opinie wśród pasażerów, PKM Gdynia Sp. z o.o. zamierza w sposób ciągły kontynuować i rozwijać projekt CNG w komunikacji miejskiej. 

W 2012 roku ponownie podpisaliśmy umowę pożyczki z WFOŚ, która pomogła w zakupie 2 nowych MAN-ów zasilanych CNG. Dzięki temu wycofane zostały z eksploatacji najstarsze pojazdy w taborze PKM-u średniopodłogowe Mercedesy O 405 G.

Zakup ten pozwolił na uzyskanie 100% niskiej podłogi w taborze naszego przedsiębiorstwa.

Nie można też pominąć aspektów  ekologicznych wprowadzania pojazdów zasilanych alternatywnymi źródłami - jak CNG. Porównując te pojazdy z autobusami zasilanymi olejem napędowym uzyskujemy znaczne obniżki emisji substancji toksycznych:

1.       zmniejszenie o 50 - 80% emisji NOx;

2.       zmniejszenie o 20% emisji CO2,

3.       zmniejszenie o 60 - 80% emisji CO,

4.       zmniejszenie o 99% emisji PM10,

5.       zmniejszenie o ok. 70% emisji aldehydów,

6.       zmniejszenie o ok. 90% węglowodorów aromatycznych.

Eksploatacja 2 autobusów zasilanych CNG, przejeżdżających ogółem 200.000 km rocznie spowoduje zmniejszenie emisji  substancji szkodliwych do atmosfery o 32,8 ton/rok.

Autobusy zasilane CNG wytwarzają mniej hałasu w stosunku do tradycyjnych autobusów ( o 7 dB).

Autobusy zasilane CNG osiągają wysoką gotowość techniczną,  co pozwala na eksploatację we wszystkie dni tygodnia realizując tym samym przebiegi miesięczne rzędu ok. 10.000 km.

Autobusy zakupione w ostatnich latach mogą też być tankowane BIOGAZEM co jeszcze bardziej podwyższa ich walory ekologiczne.

W dalszym ciągu staramy się rozwijać i rozpowszechniać zastosowanie CNG do autobusów komunikacji miejskiej.

Nowe MANY A 21 LION'S CITY CNG

Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej Sp. z o.o. w Gdyni jako prezent na nowy rok właśnie wprowadziło do eksploatacji 15 nowych  autobusów MAN A 21 Lion’s City CNG.

 

Zastąpiły one już mocno wyeksploatowane Mercedesy O 405 N i O 405 N2, wskutek czego w sposób znaczący poprawił się komfort podróży autobusami komunikacji miejskiej.

Active Image

Galeria zdjęć

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Projekty CNG

 Korzystamy z dofinansowania

Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku

Prezentacja nowych autobusów CNG

Zgodnie z naszymi wczesniejszymi zapowiedziami w dniu 16 stycznia 2013 roku odbyło się uroczyste wprowadzenie do eksploatacji dwóch nowych autobusów przegubowych marki MAN LION’S CITY G CNG, zasilanych  sprężonym gazem ziemnym. Autobusy  przystosowane są również do zasilania  biogazem. Flota autobusów PKM  zasilanych CNG  wzrosła w ten sposób do 16 sztuk. Nowym pojazdom nadano odpowiednio numery inwentarzowe 2202 i 2203. 

Active Image
                 Celem naszej firmy jest zwiększenie liczby gazowców w ciągu dwóch lat do stanu 40 sztuk. Koszt zakupu jednego takiego autobusu wynosi 1,36 mln złotych. 
 
Active Image

            Pierwsze gazowce na ulicach Gdyni pojawiły się 2007 roku, było to 5 sztuk autobusów przegubowych marki MAN LION’S CITY G CNG. Autobusy jak dotychczas sprawdzają się bardzo dobrze, nie tylko dla pasażerów, ale także dla finansów firmy, przynosząc nam w ciągu czterech lat blisko 4 mln złotych oszczędności.

 

Active Image
 
Active Image

Nowe autobusy  w porównaniu z dotychczas eksploatowanymi wyposażono dodatkowo  w: większy tylny wyświetlacz, kamerę cofania, nowy komputer sterujący tablicami, przyciski pojemnościowe, wykorzystujące podświetlenie LED : „STOP” jak i „otwierania drzwi” .Te ostatnie dodatkowo wyposażone w mały wyświetlacz LCD.

Active Image
 
Active Image

 

Nowe autobusy

Z przyjemnością informujemy, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie ogłosił listę rankingową programu GIS – Gazela niskoemisyjny transport miejski.   Gdynia i Częstochowa znalazły się na podstawowej liście rankingowej miast zakwalifikowanych do  dofinansowania  przedsięwzięć proekologicznych.

 

W naszym przypadku  przyznano  wielkość dofinansowania w kwocie 14 050 tys zł. na zakup 10 szt autobusów hybrydowych zasilanych  gazem CNG, na potrzeby transportu publicznego w Gdyni.

Active Image

Blue Corridor 2013 w Gdyni

12 października 2013 zawita na naszą zajezdnię autobusową Rajd Blue Corridor 2013 Hansa. Spodziewamy  się  konwoju ponad 20 pojazdów zasilanych CNG i LNG oraz ok. 80 uczestników rajdu.

Ideą  tego, corocznego przedsięwzięcia jest prezentacja możliwości ekologicznych i ekonomicznych, jakie daje wykorzystanie gazu ziemnego do zasilania pojazdów.

Głównym organizatorem Blue Corridor jest Gazprom oraz E.ON. Polskim koordynatorem rajdu jest portal cng.auto.pl. Honorowy  patronat nad przedsięwzięciem przyjął Przemysłowy Instytut Motoryzacji, (PIMOT).