Aspekty ekologiczne projektu CNG w Przedsiębiorstwie Komunikacji Miejskiej w Gdyni.
Dotychczasowa eksploatacja ekologicznych autobusów przegubowych marki MAN LION'S CITY G CNG potwierdziła słuszność przyjętego kierunku.
Głównymi aspektami ekologicznego projektu CNG są pojazdy, które cechuje przede wszystkim niezawodność. Atrybutem pojazdów jest również oszczędność kosztów paliwa ( przeliczając na 100 km.), w porównaniu z autobusami zasilanymi olejem napędowym sięgają 35,6 % .
W 2010 roku Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gdyni podpisało umowę pożyczki z Wojewódzkich Funduszem Ochrony Środowiska, które pomogło w dofinansowaniu zakupu pojazdów ekologicznych dla komunikacji miejskiej.
Obserwując pozytywne opinie wśród pasażerów, PKM Gdynia Sp. z o.o. zamierza w sposób ciągły kontynuować i rozwijać projekt CNG w komunikacji miejskiej.
W 2012 roku ponownie podpisaliśmy umowę pożyczki z WFOŚ, która pomogła w zakupie 2 nowych MAN-ów zasilanych CNG. Dzięki temu wycofane zostały z eksploatacji najstarsze pojazdy w taborze PKM-u średniopodłogowe Mercedesy O 405 G.
Zakup ten pozwolił na uzyskanie 100% niskiej podłogi w taborze naszego przedsiębiorstwa.
Nie można też pominąć aspektów ekologicznych wprowadzania pojazdów zasilanych alternatywnymi źródłami - jak CNG. Porównując te pojazdy z autobusami zasilanymi olejem napędowym uzyskujemy znaczne obniżki emisji substancji toksycznych:
1. zmniejszenie o 50 - 80% emisji NOx;
2. zmniejszenie o 20% emisji CO2,
3. zmniejszenie o 60 - 80% emisji CO,
4. zmniejszenie o 99% emisji PM10,
5. zmniejszenie o ok. 70% emisji aldehydów,
6. zmniejszenie o ok. 90% węglowodorów aromatycznych.
Eksploatacja 2 autobusów zasilanych CNG, przejeżdżających ogółem 200.000 km rocznie spowoduje zmniejszenie emisji substancji szkodliwych do atmosfery o 32,8 ton/rok.
Autobusy zasilane CNG wytwarzają mniej hałasu w stosunku do tradycyjnych autobusów ( o 7 dB).
Autobusy zasilane CNG osiągają wysoką gotowość techniczną, co pozwala na eksploatację we wszystkie dni tygodnia realizując tym samym przebiegi miesięczne rzędu ok. 10.000 km.
Autobusy zakupione w ostatnich latach mogą też być tankowane BIOGAZEM co jeszcze bardziej podwyższa ich walory ekologiczne.
W dalszym ciągu staramy się rozwijać i rozpowszechniać zastosowanie CNG do autobusów komunikacji miejskiej.